FANDOM

Ντον Ρόσα
275px-DonRosa-2
Ο Ντον Ρόσα στο σπίτι του το 2010
Πλήρες ΌνομαΝτον Ρόσα
ΦύλοΆνδρας
ΕθνικότηταΗ.Π.Α.
Γεννήθηκε29 Ιουνίου 1951
Απεβίωσε-
6403 Ντον Ρόσα

Δείτε και άλλες πληροφορίες στην ΚΟΜΙΞ Wiki!

O Ντον Ρόσα είναι σχεδιαστής και σεναριογράφος.

ΒιογραφίαEdit

Ο Ντον Ρόσα (πλήρες όνομα στα αγγλικά Gioachino 'Keno' Don Hugo Rosa) είναι ένας σχεδιαστής και συγγραφέας κόμικς ευρύτερα γνωστός για τις ιστορίες του με τον Σκρουτζ Μακ Ντακ, τον Ντόναλντ και άλλους ήρωες του Ντίσνεϊ. Γεννήθηκε τις 29 Ιουνίου 1951 στο Λούισβιλ του Κεντάκι των Η.Π.Α. Η πιο διάσημη δουλειά του είναι το Βίος και Πολιτεία του Σκρουτζ Μακ Ντακ.

Το έργο τουEdit

Ο Ντον Ρόσα θεωρείται ένας από τους καλύτερους δημιουργούς κόμικς του Ντίσνεϊ και ειδικά στην Ευρώπη είναι πολύ γνωστός. Μαζί με τον Καρλ Μπαρκς είναι από τους λίγους καλλιτέχνες που έχουν το όνομά τους στα εξώφυλλα των περιοδικών όταν αυτά δημοσιεύουν κάποιο έργο τους. Οι ιστορίες του είναι εύκολα αναγνωρίσιμες χάρη στον ιδιαίτερο σχεδιασμό τους και την εκπληκτική λεπτομέρεια των καρέ του. Ο Ρόσα αρέσκεται να περιλαμβάνει κρυφές αναφορές στα αγαπημένα του έργα φαντασίας καθώς και σε δικά του προηγούμενα έργα. Συνήθως χρησιμοποιεί 12 καρέ ανά σελίδα αντί για 8. Υποχρεώνεται να χρησιμοποιεί αυτά τα επιπλέον καρέ γιατί οι ιστορίες του είναι αρκετά μεγάλες και δεν μπορούν να δημοσιευθούν αν δεν τις μικρύνει.

Σχεδιαστικό ΣτυλEdit

Με μόνο ένα πτυχίο πολιτικού μηχανικού ο Ρόσα έχει ένα αρκετά ασυνήθιστο σχεδιαστικό στυλ και όπως λέει και ο ίδιος, "Υποψιάζομαι πως δεν κάνω τίποτα με τον ίδιο τρόπο που θα το έκανε κάποιος άλλος". Επειδή είναι αυτοδίδακτος, ο Ρόσα στηρίζεται σε αυτά που έμαθε στην σχολή πολιτικών μηχανικών, το οποίο σημαίνει ότι χρησιμοποιεί μηχανικά μολύβια και πρότυπα συνεχώς. Χρησιμοποιεί πλαστικά αντικείμενα για να σχεδιάσει καμπύλες, κύκλους και ελλείψεις. Συνήθως σχεδιάζει μία σελίδα την ημέρα αλλά αυτό εξαρτάται από την ποσότητα λεπτομέρειας της σελίδας.

Καρλ ΜπαρκςEdit

Το μεγαλύτερο είδωλο του Ντον Ρόσα όταν πρόκειται για κόμικς ήταν ανέκαθεν ο Καρλ Μπαρκς. Ο Ρόσα χτίζει σχεδόν όλες τις ιστορίες του επάνω σε χαρακτήρες και τοποθεσίες που δημιούργησε ο Καρλ Μπαρκς. Οι ιστορίες του Ρόσα περιέχουν αναφορές σε γεγονότα που περιγράφησαν σε ιστορίες του Μπαρκς. Για παράδειγμα, η ιστορία του <<Επιστροφή στη Ζαναντού>>, είναι μια συνέχεια στην ιστορία του Μπαρκς, <<Περιπέτεια στην Τράλλα Λα>>, όπου οι Ντακ επιστρέφουν στην ίδια κρυμμένη χώρα. Για να δείξει τον θαυμασμό και την συνέπειά του στον Μπαρκς και τις ιστορίες του, ο Ρόσα τοποθετεί όλες τις ιστορίες του στη δεκαετία του 1950. Αυτό επειδή ο Μπαρκς έγραψε τις περισσότερες ιστορίες με τον Σκρούτζ, το Ντόναλντ και τους υπόλοιπους ήρωες του τη δεκαετία 1950 (διαλύει επίσης τυχόν λάθη ακολουθίας όπως η ηλικία του Σκρουτζ). Όπως εξηγεί στα επεξηγηματικά κείμενα της σειράς "Βίος και Πολιτεία του Σκρουτζ Μακ Ντακ", ο Ρόσα κάνει εκτενή έρευνα της περιόδου αυτής όχι μόνο για να σιγουρευτεί ότι αποδίδει ρεαλιστικά τη εποχή αλλά και για βεβαιωθεί ότι όλοι οι χαρακτήρες μπορούν να είναι παρόντες.

Ο Μπαρκς είτε έχει δημιουργήσει τους χαρακτήρες που χρησιμοποιεί ο Ντον είτε έχει συμβάλλει καθοριστικά στην ανάτυξη του χαρακτήρα τους. Έτσι ο Ρόσα νιώθει την υποχρέωση να κάνει τις ιστορίες του ακριβείς στα γεγονότα που έχουν περιγραφεί από τον Μπαρκς στις δικές του ιστορίες. Έχει ξοδέψει αρκετό χρόνο κάνοντας λίστες με σκόρπια γεγονότα και και ανέκδοτα που περιγράφονται στις ιστορίες του μέντορά του. Ειδικά ο "Βίος και Πολιτεία του Σκρουτζ Μακ Ντακ" βασίστηκε σε προηγούμενες δουλειές του Μπαρκς. Ο Ντον παρόλα αυτά παραδέχτηκε ότι μια σκηνή στο πρώτο κεφάλαιο την εμπνεύστηκε από μια ιστορία του Τόνι Στρομπλ. 

Κρυμμένοι Μίκυ

Εκτός όμως από τα κρυμμένα D.U.C.K. ο Ντον έχει εκδηλώσει μια επίσης ευχάριστη ασχολία στην δημιουργία των περιπετειών με παπιά, και αυτή είναι να σχεδιάζει τον διάσημο Μίκυ Μάους στο δεύτερο πλάνο των καρέ των ιστοριών του. Έτσι, η μοναδική περίπτωση να δει κανείς τον θρυλικό ήρωα του Ουώλτ Ντίσνεϋ σχεδιασμένο από το πενάκι του αμερικανού δημιουργού είναι αυτή, καθώς όπως ο ίδιος έχει δηλώσει, δεν επιθυμεί να σχεδιάσει ποτέ άλλου είδους ιστορίες, παρά μόνο με τους αγαπημένους κατοίκους της Λιμνούπολης. "Να σχεδιάσω μια ιστορία με τον Μίκυ Μάους; Δεν έχω λόγο να το κάνω, μια και δεν μπορώ να πω ότι με συγκινεί ως χαρακτήρας, αλλά με αφήνει μάλλον απαθή", δηλώνει ο Ντον. Οπότε, πρέπει να θεωρηθεί μάλλον απίθανο να δει κάποτε το φως της δημοσιότητας μια ιστορία με τον Μίκυ Μάους και τον Γκούφυ που να φέρει την υπογραφή του Ντον. Το "ΚΟΜΙΞ" έχει κάνει εκτενή έρευνα για τον κρυμμένο Μίκυ στα τεύχη 133 και 135.

Η πρώτη του ιστορίαEdit

325px-Solens søn forside

Εξώφυλλο του Ντον Ρόσα για την ιστορία του Ο Γιος του Ήλιου.

Μολονότι ο "Γιος του Ήλιου" ήταν, σαν ιστορία, αρκετά φλύαρη, ήταν μια μεγάλη επιτυχία και προτάθηκε για το Βραβείο Harvey σαν την καλύτερη ιστορία της χρονιάς. Παρ' όλα αυτά, ο Ντον Ρόσα πιστεύει πως θα μπορούσε να κάνει την ιστορία του καλύτερη. "Πιστεύω πως θα ξανασχεδιάσω, κάποια μέρα, την ιστορία μου, απλώς για πλάκα" είπε. Όταν η Disney ανέλαβε τα περιοδικά στην Αμερική το 1989, ο Ντον άρχισε να εργάζεται για μια δαννική εκδοτική εταιρεία, την Egmont. Η τελευταία ιστορία του Ντον Ρόσα για την Gladstone ήταν η "His Majesy McDuck". Χρειάστηκε 10 εβδομάδες για να την σχεδιάσει... Οι ιστορίες που σχεδίαζε ο Ντον, ύστερα από λίγο καιρό, περνούσαν από τα χέρια του Μπάϋρον ο οποίος τις επανατύπωνε για την Gladstone. Ο Ντον έχει απονείμει φόρο τιμής προς τον Μπάϋρον στην ιστορία του "Τα Πρώτα Μετάλλια" (W.H.A.D.A.L.O.T.T.A.J.A.R.G.O.N.), σχεδιάζοντας τον ίδιο, στην 11η σελίδα, στο 6ο καρέ, να βγαίνει από το βιβλιοπωλείο των εκδόσεων Μακ Ντακ! Στην ίδια ιστορία έχει σχεδιάσει επίσης τον Αλ Ταλιαφέρρο και τον Τεντ Όσμπορν στην 5η σελίδα στο 2ο καρέ (αριστερά ο Τεντ Όσμπορν - δεξιά ο Αλ Ταλιαφέρρο)!!! Η ιστορία αυτή δημοσιεύτηκε στο τεύχος 126 του "ΚΟΜΙΞ". Το σενάριο του "Συλλέκτη Κροκοδείλων" δεν είναι γραμμένο από τον ίδιο τον Ντον Ρόσα. Ο γερμανός σχεδιαστής Φόλκερ Ράϊχε είχε ταχυδρομήσει στους εκδότες του γερμανικού "Μίκυ Μάους" ένα σενάριο του το 1978. Η ιστορία του Ντον Ρόσα δεν ήταν παρά το σενάριο εκείνο του Φόλκερ που είχε καταλήξει, μέσω διαφόρων εκδοτικών ανταλλαγών, στα σχεδιαστήριατων ολλανδικών εκδόσεων Oberon!

Ο Καρλ Μπαρκς είχε φιλοτεχνήσει ένα εξώφυλλο για τον "Συλλέκτη Κροκοδείλων": ένα εξώφυλλο από τα τρία που σχεδίασε στην καριέρα του για ιστορία άλλου σχεδιαστή. Η πρώτη ιστορία του Ντον που λογοκρίθηκε ήταν το Γ' επεισόδιο του "Βίου και Πολιτεία του Σκρουτζ Μακ Ντακ". Οι παράνομοι στην αρχή της ιστορίας σημαδεύουν τον νεαρό Σκρουτζ στο πρόσωπο με ένα περίστροφο. Αυτή η κίνηση θεωρήθηκε πως βάζει σε θανάσιμο κίνδυνο τον Σκρουτζ και έπρεπε να ξανασχεδιαστεί. Έτσι, ο Ντον ξανασχεδίασε δύο από τα καρέ εκείνα με το περίστροφο να μην σημαδεύει τον Σκρουτζ αλλά ένα σημείο λίγο πιο πάνω από το κεφάλι του. Η δεύτερη ιστορία του Ντον που λογοκρίθηκε από την Gladstone ήταν ο "Πόλεμος των Ουέντιγκο" που σχεδίασε το 1992. Η ιστορία δεν έγινε δεκτή για δημοσίευση επειδή παρουσίαζε όλους τους ινδιάνους όμοιους, κάτι που θεωρήθηκε ρατσιστικό για την φυλή τους. Ο Ντον δέχτηκε να ξανασχεδιάσει τους ινδιάνους από την αρχή. Στην Ευρώπη, που δεν ισχύει ο Κανόνας των Κόμιξ, η ιστορία δημοσιεύτηκε κανονικά. "Προσφέρθηκα να σχεδιάσω ξανά όλους τους χαρακτήρες από την αρχή, έναν προς έναν, εκτός από τον αρχηγό τους, δεν ξέρω, όμως πώς θα εξηγήσω στους αναγνώστες μου ότι οι ινδιάνοι δεν μοιάζουν όπως θα έπρεπε..." δήλωσε ο Ντον. Στο "ΚΟΜΙΞ" οι ιστορίες δημοσιεύτηκαν (και θα δημοσιεύονται) στην αυθεντική τους μορφή αφού στην χώρα μας, όπως και στην υπόλοιπη Ευρώπη, δεν ισχύει ο Κανόνας των Κόμιξ.

Παραίτηση[1]Edit

Ο Ντον Ρόσα είχε από μικρός προβλήματα με την όρασή του, τα οποία επιδεινώθηκαν το 2006 και το 2007, με αποτέλεσμα να αναγκαστεί να σταματήσει να σχεδιάζει, αφού αναγκαστικά η διαδικασία θα ήταν ασύμφορα χρονοβόρα. Σε μια συνέντευξη που έδωσε σε μια δανέζικη ιστοσελίδα, μεταξύ άλλων ανέφερε τους λόγους παραίτησής του, που, εκτός από τον προαναφερθέντα, είναι ο χαμηλός μισθός του (κέρδισε περισσότερα χρήματα πουλώντας σε 6 μήνες την ιδιωτική συλλογή του από 6 χρόνια δουλειάς για τη Ντίσνεϋ) και η χρήση του ονόματός του για διαφήμιση από πολλές εκδοτικές εταιρίες χωρίς άδεια.

Ο Ντον Ρόσα και ο ΝτόναλντEdit

Ο Ντόναλντ είναι ένας αγαπημένος ήρωας του Ντον Ρόσα, και έχει πρωταγωνιστήσει σε αρκετές ιστορίες του. Επιπλέον, του αρέσουν οι περιπέτειες του Μπαρκς με τον Ντόναλντ, με αγαπημένη του την Χρυσή Περικεφαλαία! Υπάρχουν σχεδιαστές σαν τον Ρόσα που κράτησαν τα κόμικς δημοφιλή παρά τα πολυάριθμα ηλεκτρονικά παιγνίδια,και υπάρχουν και χαρακτήρες σαν τον Ντόναλντ που διασκεδάζουν ακόμα και σήμερα τους αναγνώστες!

Το Παπί που δεν Υπήρξε Ποτέ! Edit

Μια από τις σημαντικότερες αναφορές του Ρόσα στον Ντόναλντ είναι η επετειακή του ιστορία για τα εξηκοστά γενέθλια του ήρωα Το Παπί που δεν Υπήρξε Ποτέ!, που έχει ως κεντρικό ήρωα τον Ντόναλντ και την ατυχία του, και δείχνει πόσο σημαντικός είναι για τη ζωή της Λιμνούπολης!

Ο Βίος και η Πολιτεία του Ντόναλντ Ντακ (Απόσπασμα από συνέντευξη του Ρόσα στο ΚΟΜΙΞ 217)Edit

Κόμιξ : Θα γράφατε την ιστορία του Ντόναλντ σε ένα έργο ανάλογο του Βίου & της Πολιτείας του Σκρουτζ Μακ Ντακ;      

Ντον Ρόσα : Κάτι τέτοιο είναι εντελώς ανέφικτο, τουλάχιστον για μένα. Συχνά με ρωτούν γιατί δε γράφω μια βιογραφία του Ντόναλντ που να συμπληρώνει τον Βίο & την Πολιτεία του θείου του, και μονίμως ξύνω το κεφάλι μου με απορία. Ο Σκρουτζ είναι ένας ήρωας που ξεπερνά τα μέτρα των κοινών ανθρώπων. Εμένα αυτό που με γοητεύει είναι ότι έχει ταξιδέψει παντού, ότι κατέχει κάθε είδους δεξιότητα και ότι έχει συναντήσει κάθε διάσημη προσωπικότητα του τελευταίου αιώνα. Από την άλλη, ο Ντόναλντ με γοητεύει για αντίθετους λόγους.Τα νεανικά του χρόνια θα πρέπει να είναι απολύτως συνηθισμένα, όπως ακριβώς τα νεανικά χρόνια ενός τυπικού θερμόαιμου πιτσιρικά. Μπορεί να έζησε κάποιες διασκεδαστικές παιδικές περιπέτειες, από τις οποίες θα μπορούσε κάποιος να αφηγηθεί ωραίες ιστορίες και περιστατικά... Όμως κανείς δεν μπορεί να τα πάρει όλα αυτά και να συγκροτήσει ένα ενδιαφέρον και σημαντικό σύνολο που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως βιογραφία

GalleryEdit

275px-DonRosa-2
Δείτε τη συλλογή εικόνων της ΝτόναλντWiki με τον Ντον Ρόσα στην σελίδα Ντον Ρόσα/Gallery
Ντόναλντ Ντακ
Γενικά Η βιογραφία του Ντόναλντ Ντακ · Οικογένεια Ντακ · Λιμνούπολη · Το Σπίτι του Ντόναλντ · Το 313 · Φάντομ Ντακ · Πράκτορας Ντακ · Οι Τρεις Καμπαλέρος · Π.Α.Π.Ι. 2991725403 ee23d67ec1
Κοντινά του πρόσωπα Συγγενείς Μπαρούτης Ντακ · Βολκάνα Μακ Ντακ · Ντέλλα Ντακ · Χιούη, Λιούη και Ντιούη Ντακ · Σκρουτζ Μακ Ντακ · Γκαστόνε Γκάντερ · Φέθρυ Ντακ · Γιαγιά Ντακ · Πασχάλης Χήνος · Ντάκυ · Λούντβιχ Φον Ντρέηκ
Φίλοι Νταίζυ Ντακ · Χοσέ Καριόκα · Παντσίτο Πιστόλες · Κύρος Γρανάζης · Μπαμ Μπαμ · Μπόλιβαρ
Ανταγωνιστές Κύριος Τζόουνς · Μουργόλυκοι · Μάτζικα Ντε Σπελ
Projects Οικογένεια του Ντόναλντ Project · Φίλοι και ανταγωνιστές του Ντόναλντ Project · Άλλοι σημαντικοί χαρακτήρες του σύμπαντος των Ντακ Project
Σημαντικοί δημιουργοί Πρωτοπόροι Ουώλτ Ντίσνεϋ · Τζακ Χάννα · Αλ Ταλιαφέρρο · Καρλ Μπαρκς · Τόνυ Στρομπλ · Ρομάνο Σκάρπα · Βίκαρ
Νεότεροι Ντον Ρόσα · Ουίλλιαμ Βαν Χορν · Μάρκο Ρότα · Ντάαν Γίππες · Ντάνιελ Μπράνκα · Μάου Χέυμανς · Φρέντυ Μίλτον · Κάρι Κορχόνεν
Project Δημιουργοί του Ντόναλντ Project
Project Ντόναλντ Ντακ Project